Cím:  | A közbizalom és a részvétel helyzete Magyarországon 2008 őszén | 
Szerző:  | Péterfi Ferenc | 
Sorozatcím:  | Parola | 
Rovat:  |  | 
Folyóirat:  | Parola | 
Állomány:  |  | 
Év:  | 2009 | 
Szám:  | 1 | 
Oldalszám:  | 11 | 
A cikkben lévő  |   | 
Nevek:  |  | 
Intézmények:  |  | 
Települések:  |  | 
Tárgyszavak:  | közbizalom, felmérés, közösségi szerepvállalás, kérdések | 
Megjegyzés:  |  | 
Annotáció:  |  | 
A közbizalom és a részvétel helyzete Magyarországon 2008 őszén
Az Állampolgári Részvétel Hete (ÁRH) országos rendezvényét negyedik éve szervezi a Közösségfejlesztők Egyesülete, a Civil Kollégium és a Magyar Művelődési Intézet Közösségfejlesztési Osztálya. Ez a programsorozat évről-évre jelentős civil aktivitásokat generál, összefogást az ország egész területén. Ezeknek a programoknak minden alkalommal része volt egy-egy szúrópróba-szerű országos kérdőíves felmérés, amit valamennyi megyében önkéntesek közreműködésével végeztünk a közbizalom és a részvétel hazai alakulásáról, mértékéről. Elöljáróban jelezzük, hogy a vizsgálat időpontjában szervezett rendezvénysorozat magában hordhatja annak a veszélyét, hogy az átlagosnál valamivel aktívabb társadalmi közegben történik az adatfelvétel, ami az itt regisztrált adatokat esetenként némileg befolyásolhatja. Ám a 2008-as évben a kérdezés helyszíneit is rögzítettük, hogy kontrolálni tudjuk ezt a feltételezést.
Közösségfejlesztéssel-közösségi munkával foglalkozó szakmai szervezeteinknek nem célja rendszeres szociológiai kutatások végzése, ám ehhez a társadalomfejlesztő munkához nagyon fontos, hogy reális képünk legyen a társadalmi tőke e meghatározó jellemzőjéről. Úgy véljük, ez a szúrópróba szerű vizsgálatunk hozzájárulás a hazai hasonló vizsgálatok alapján kialakuló mindenkori társadalomképhez.
Kérdezésünk legfőbb célja a közbizalom és a társadalmi aktivitás: a részvétellel kapcsolatos vélekedések, beállítódások és szokások megismerése; amelyek a közösségi viszonyokat, az embereknek a közügyek iránti elköteleződését, az együttműködés iránti vonzódásukat jelezhetik. Így volt ez 2008-ban is, amikor adatfelvételünkre a szeptember 22–28-ai héten került sor az ország valamennyi megyéjében.
Ebben az évben visszatértünk a két korábbi évben (2005 és 2006) már használt kérdéssorhoz – minimális változtatást eszközölve azokon. Így alkalmunk van összehasonlítani idei adatainkkal a korábban mért adatokat, s a változások trendjeire, irányaira következtetni. Ez a folyamat alkalmat ad arra, hogy miközben évről évre egyre bővül az ÁRH eseményeinek és résztvevőinek száma az országban, megkíséreljük azt is elemezni, hogy vajon együtt jár-e ez az aktivizálódás az állampolgári részvétel általános erősödésével?
Az előző évekhez hasonlóan 2008-an is elég nagyszámú: összesen 4120 kérdőív kitöltése történt meg a különböző helyszíneken. Kérdeztünk kis falvakban és városokban, nyilvános helyeken és iskolákban, rendezvényeken, de az utcán is megállítva embereket. 
1. Mennyire bízik meg… (2008) 
Egy társadalomban a közbizalom szintjét elsősorban az alapvető intézmények valamilyen szintű elfogadása vagy éppen elutasítása mutatja. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyire bíznak meg, tekintik a sajátjuknak intézményeiket az állampolgárok. 1. táblázatunkban az öt alapvető állami közintézmény és a civil társadalom intézményesített rendszere kerül összehasonlításra.
1. tábla
  | nagyon  | eléggé  | nem nagyon  | egyáltalán nem  | nem tudok erre válaszolni  | Total  | 
  | %  | %  | %  | %  | %  | %  | 
| a rendőrségben? | 8,8  | 32,6  | 39,5  | 16,1  | 3  | 100  | 
| az igazságszolgáltatásban? | 5,2  | 27,8  | 43,8  | 19,9  | 3,3  | 100  | 
| a politikusokban? | 2,7  | 7,2  | 29,2  | 56,7  | 4,2  | 100  | 
| a parlamentben? | 2,8  | 10,6  | 34,8  | 46,4  | 5,3  | 100  | 
| az önkormányzatban? | 5,8  | 33,1  | 37,6  | 18  | 5,4  | 100  | 
| a civil társadalomban, nonprofit szervezetekben? | 8,9  | 35,7  | 33,0  | 13,8  | 8,5  | 100  | 
 
A rendőrség a korábbi vizsgálatokban is a bizalmi index egyik legjobb helyezettje volt. 
  |   | Az adatok szerint 2008 őszén is viszonylag kitüntetett bizalmi szerepet tölt be a rendőrség. A különféle fokozatú pozitív (nagyon, eléggé) és negatív (nem nagyon, egyáltalán nem) válaszok összevetése igazolja ezt az állítást: a két pozitív válasz aránya 41,4%, az elutasítóké együtt 55,6%, amely a bizalmi sorrendben a második helyet adja ennek a közintézménynek. 
Ebben az összehasonlításban szintén viszonylag jó bizalmi arányt élveznek az önkormányzatok. 38,9% a pozitív választások összessége (a rendőrséghez képest már erősen eltérő belső arányokkal, tartalommal) és 55,6% az elutasítóké (akik nem nagyon, vagy egyáltalán nem bíznak bennük). 
Érzékelhetően rosszabb ezeknél az igazságszolgáltatás megítélése, de ugrásszerűen növekszik a bizalmatlanság a Parlament intézményében, s kiugróan magas a bizalmatlanság a politikusok tekintetében.  | 
 
  |   | A politikusoknál feltűnően sokan (56,7%) a teljes bizalommegvonást mutató negatív választ jelölték. Ez a mérték, már nem pusztán tartózkodást, gyanakvást, de a hiteltelenség nagyon komoly szintjét fejezi ki, azt, hogy egyáltalán nem számítanak rájuk.  
Ezek a sorrendek és trendek az elmúlt években nagyon hasonlóan alakultak, de ami különösen feltűnő, hogy belső tartalmukban évről évre tovább romló eredményeket mutatnak. Árnyaltabb képet kapunk az alábbi táblánkból, amelyen a korábbi években mért eredményekből az egyes szereplőkre adott bizalmi pontok átlagát hasonlítjuk össze a 2008-assal, s így állítjuk azokat növekvő/csökkenő sorrendbe. | 
 2. tábla Mennyire bízik meg…?
|   | 2005  | 2006  | 2008  | 
  | 1–4 átlagok (1= nagyon, 4= egyáltalán nem)  |   |   | 
| a civil társadalomban? | n.a.  | 2,2  | 2,6  | 
| a rendőrségben? | 2,7  | 2,5  | 2,7  | 
| az önkormányzatokban? | 2,5  | 2,6  | 2,7  | 
| az igazságszolgáltatásban? | 2,6  | 2,6  | 2,8  | 
| a parlamentben? | 3,0  | 3,1  | 3,3  | 
| a politikusokban? | 3,3  | 3,4  | 3,5  | 
 
(Felhívjuk a figyelmet, hogy a számok a bizalom meglétét feltételező 1-es számtól fölfelé növekednek, azaz minél magasabb átlagot mutatnak, annál nagyobb a bizalmatlanság mértéke!) 
Jól látható az évek múltával az egyes szereplők bizalmi helyzetének negatív változása, ami azt jelzi, hogy még az egyáltalán nem magas 2005-ös induló értékhez képest is folyamatosan tovább romlik az intézményekbe vetett állampolgári bizalom.
Érdekes a civil társadalom, a nonprofit szektor megítélése ebben a tekintetben. A civilek 2006-ban és 2008-ban is a bizalmi helyzet egyértelmű nyertesei: ők minden válaszféleségben határozottan nagyobb elfogadást és elismerést vívtak ki a társadalomból, mint az állami közintézmények. Ami feltűnő, hogy 2008-ra az ő elfogadottságuk is romlott, méghozzá a többi vizsgált szereplőhöz képest relatíve erőteljesebben.
Mi lehet ennek az oka? Ismereteink szerint 2008-ban nem történt olyan a társadalom egészét átható esemény, amely általános magyarázatul szolgálhatna, amely okot adhatott volna ilyen méretű bizalomcsökkenésre. Talán az elhíresült Zuschlág ügy lehetne ide sorolható, amit a közvélemény egyértelműen elítélt és amely komoly felháborodást váltott ki országos viszonylatban. De látni kell, hogy itt éppen a helyzet fonákja jelentkezik a civil társadalom megítélésében, hiszen a pártalapítványok és általában a pártok beavatkozása a civil társadalom ellenpólusáról történő romboló, eróziós hatás, amelytől megszabadulni szeretne ez a szektor. Vizsgálatunk ennek részleteit nem érintette, de megjegyezzük, az előforduló esetek csak tovább fokozzák a nonprofit szektor harcát, hogy ettől a szférától radikálisan különítsék el a civil tevékenységet teljesen nélkülöző pártalapítványokat és politikai befolyásszerzési kísérleteket, amelyek behatolásaikkal csak befeketítik, s a félrevezető bizalmatlanságot alakítják ki a valódi civil-nonprofit tevékenységet végző szervezetekkel szemben.
A civilek iránti bizalomvesztés növekedésnek nagyobb mértékét azzal magyarázzuk, hogy a mind szélesebb körűvé váló és egyre erőteljesebb mértékű társadalmi bizalmatlanság „magával ragadta és rántotta” a kérdéseinkben szereplő, az államtól független szektor intézményeit, illetve az előbbiekkel kapcsolatos bizalmatlanság egyszerűen átterjedőben van a civil-nonprofit világra is. Ez a szféra rendelkezik még bizalmi tartalékokkal, itt volt a legmagasabb „fogyásra alkalmas” arány, amely csökkenni képes – ellentétben a parlamenti és főként a politikai szereplőkkel, akik esetében a közbizalom ennél további leépülését már igen nehéz erős romlási adatokkal regisztrálni!
Mindazonáltal felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a civil-nonprofit szervezetek a pozitív választások mindkét fokozatában a legmagasabb értékeket kapták és az elutasító válaszok között pedig a leginkább mérsékelt minősítést!
Viszonylag magas (közel 9%) a civil társadalommal kapcsolatos vélekedések között azok aránya, akik nem tudnak erre a kérdésre válaszolni, vagy, mert nem érdekli őket ez a szektor, vagy/és, mert nem rendelkeznek erről megfelelő ismeretekkel. Két éve hasonló mértékű: 8,6% volt a tanácstalanok aránya ebben a kérdésben. Figyelmeztető, hogy közel 20 évvel a rendszerváltás után is ilyen nehezen válik ez a szféra megfelelő mértékben ismertté, a társadalmi élet, közérzet, s a közbeszéd részévé.
Az intézményekbe vetett bizalom és a részvétel lehetőségét megteremtő változtatási képesség esélyeit együttesen mutatják a következő kérdésekkel kapcsolatos eredmények. A participáció leginkább az állampolgárokhoz közeli viszonylatokban, a lakóhely még belátható terrénumában valószínűsíthető. Ez az a „társadalmi kiterjedtség”, az a dimenzió, amely a változtatás, a beleszólás és az eredményes kezdeményezés érzésének esélyeit jelentheti a polgárok számára. Már az előző kérdéscsokorból is a civil társadalom és az önkormányzat ehhez a (lokális) kapcsolatrendszerhez kötődött – az ott megnyilvánuló viszonylagos bizalom ezt jelezte. Következő kérdésünk már közvetlenül a lakóhelyre irányuló cselekvések lehetőségét kutatta.
2. Mit gondol, tud valamilyen befolyással lenni a lakóhelyét érintő döntésekre?
A válaszadók nem egészen egytizede gondolja határozottan úgy, hogy van/lehet valódi befolyása a lakóhelyét érintő döntésekre, s további 30% szerint van arra valamennyi befolyása. A két pozitív válasz összege 38,2%. A válaszolók 56,5%-a szerint egyáltalán nincs vagy nem nagyon van befolyása a helyi ügyekben.
Valamennyire megosztotta a fenti befolyás lehetőségének megítélését, hogy milyen közegben történt a megkérdezés. A kérdezés időpontjában zajló különféle civil rendezvényeken érzékelhetően jobb eredményeket mértünk, ugyanakkor fontos tapasztalat, hogy a különféle oktatási intézményekben (középiskola, főiskola, egyetem) érzékelhetően kevésbé hisznek a diákok a saját közéleti szerepvállalásukban, a lakóhelyi beleszólás esélyeiben. 
Ebben a kérdésben is alkalmunk van a korábbi eredményekkel való összehasonlításokra.
3. tábla Mit gondol, tud valamilyen befolyással lenni a lakóhelyét érintő döntésekre?
  | 2005  | 2006  | 2008  | 
határozottan úgy gondolom 
 | 6,7  | 8,1  | 8,0  | 
valamennyire úgy gondolom 
 | 29,1  | 30,6  | 30,2  | 
| 
 | 36,6  | 36,3  | 32,6  | 
| 
 | 23,8  | 21,3  | 22,9  | 
nem tudok erre válaszolni 
 | 3,8  | 3,6  | 6,2  | 
 
Láthatjuk, hogy 2005 óta nem történt jelentős és érdemi változás a helyi ügyekben való lakossági beleszólás lehetőségének megítélésében. Figyelemre érdemes, hogy a korábbihoz képest viszont elbizonytalanodást jelez az, hogy 2008-ban növekvő mértékű a „nem tudom” válasz! 
Elemzésünkben ide kívánkozik kérdőívünknek egy későbbi nyitott kérdése, amely a részvétel lokális szintű esélyeiről, tapasztalatairól, illetve tartalmáról érdeklődött:
4. tábla Volt-e az elmúlt évben a lakóhelyén olyan probléma, melyet társaival együtt oldottak meg vagy szeretnének annak megoldásába beleszólni?
A kérdésre összesen 489 db válasz érkezett (az összes kérdőív12%-a), amit 13 féle választípusba csoportosítottunk.
  | említések száma (db)  | említések aránya (%)  | 
| Infrastruktúra | 123  | 25,2  | 
| környezetvédelem | 82  | 16,8  | 
| közösségi kérdések, aktivitás serkentése, programok szervezése | 46  | 9,4  | 
| oktatás | 30  | 6,1  | 
| közbiztonság | 24  | 4,9  | 
| szociális helyzet | 22  | 4,5  | 
| cigányok, etnikumi kérdés | 19  | 3,9  | 
| sport, kultúra | 15  | 3,1  | 
| politikai dolgok, hatalmi kérdések | 15  | 3,1  | 
| ifjúsággal kapcsolatos dolgok | 11  | 2,2  | 
| egészségügy | 8  | 1,6  | 
| idősekkel kapcsolatos dolgok | 2  | 0,4  | 
| egyéb válaszok | 92  | 18,8  | 
| összesen | 489  | 100,0  | 
 
Legtöbben az infrastruktúrával és a környezetvédelemmel kapcsolatos teendőket említették:
„Feltűnően alacsonynak tartjuk a szociális és az idősekkel kapcsolatos kezdeményezések számát.” „Nagyon hiányoznak társadalmi erőfeszítések az etnikai ügyekben és a fiatalok területéről is.”
A harmadik főkérdésünk már egyértelműen a közéleti, közpolitikai aktivitás jellemzőit firtatta.
3. Tett-e ilyen lépéseket az utóbbi 12 hónapban (2008)?
5. tábla (Az „igen”-nel válaszolók aránya) %?
| A kitöltés helyszíne | Téren-utcán, véletlen helyszínen  | Iskolában  | Az ÁRH keretében szervezett programon, rendezvényen  | Összes  | 
| rendszeresen figyelemmel kísérte a helyi önkormányzat valamelyik tájékoztató csatornáját | 55,0  | 41,4  | 57,0  | 54,2  | 
 részt vett nyilvános gyűlésen vagy 
 találkozón | 23,1  | 16,1  | 36,0  | 26,5  | 
 felkeresett egy helyi önkormányzati  
 képviselőt | 24,2  | 9,7  | 29,6  | 23,8  | 
|  petíciót írt alá | 20,3  | 19,4  | 25,3  | 21,8  | 
 részt vett valamilyen tüntetésen vagy  
 tiltakozó megmozduláson | 8,5  | 7,1  | 13,0  | 9,9  | 
 felkeresett egy országgyűlési  
 képviselőt | 6,2  | 2,9  | 12,1  | 7,7  | 
|  most erre nem tudok válaszolni | 19,0  | 34,2  | 14,6  | 19,8  | 
Általános tanulság, hogy a válaszolók több mint fele figyelemmel kíséri az önkormányzattal kapcsolatos információkat. Ezek nagyobbik része a helyi média (főként újság és TV) hangsúlyosabbá válását mutatja, s azt, hogy létezik egy erősödő tájékozódási szükséglet az állampolgárokban a követlen környezetük irányába. A kérdés érdekessége, hogy az önkormányzatoknak – a média és sajtótörvény értelmében – nem lehetnek saját médiumai. Persze tudjuk, hogy ennek ellenére a legtöbb helyen vannak. Más a helyzet a különféle közösségi vagy magánkiadású/működtetésű médiával, nyilván azoknak a hatása is része ennek a számaránynak.
Az aktív állampolgári cselekvés leginkább a nyilvános gyűlések látogatásában, a helyi önkormányzati képviselők felkeresésében, illetve valamilyen petíció aláírásában merül ki. A megkérdezettek kb. egynegyede tett ilyen lépéseket.
Az országgyűlési képviselőket a helyi képviselőknél jóval kevesebben, csak 8% keresi fel, s tüntetésen is csak 10% vett részt, szemben a nyilvános gyűlésen, találkozón való részvétellel, amiről 26,5% számolt be. Az már más kérdés, hogy vajon tudnak-e különbséget tenni a megkérdezettek a nyilvános gyűlés és a tüntetés között? 
Tett ilyen lépéseket az elmúlt egy évben

 
Itt a legmarkánsabb a belső megosztottság és a különbség a különféle helyszíneken megkérdezettek között. Ahogy azt már a bevezetőben és az előző kérdésnél is jeleztük, főként a kérdezés időpontjában zajló Állampolgári Részvéte Hete rendezvénysorozaton (ahol a beérkezett kérdőívek közel harmada lett kitöltve) volt mérhetően aktívabb a részvételi index. Ami meglepő és következtetésekre érdemes tapasztalat, az iskolai hallgatók részvételi gyakorlatának a feltűnően alacsony aránya. Ezt magyarázhatjuk az életkorukból eredő okokkal, hogy ugyanis nem volt még elég idejük a társadalmi részvétel e módjainak a gyakorlására. Ám más, ennél sokkal mélyebb okok feltárása is fontos lenne: úgy tapasztaljuk, hogy az oktatási intézmények gyakorlata sem a társadalmi részvételhez szükséges tudást nem biztosítja, sem annak szükségletét nem fejleszti, sem pedig természetes gyakorlását nem teremti meg megfelelő módon. Az iskolákból kilépő korosztály tehát felkészületlen ezen a területen, sokkal inkább az elfogadó, beilleszkedő, a konfliktusmentességet kereső magatartás megformálása válik vonzóvá a fiatalok számára. Vagy – és ez semmivel sem jobb válasz – a mindennel kapcsolatos közöny.
A rendelkezésünkre álló adatokból megvizsgáltuk a részvétellel kapcsolatos gyakorlat együttes előfordulását is. 
6. tábla Tett-e ilyen lépéseket az utóbbi 12 hónapban (2008)?
(az előző, 5. tábla 2–6 pontjai közül hányfélét tett?)
  | %  | N (fő)  | 
| nem tett egy lépést sem | 45,6  | 1879  | 
| egy félét tett | 30,4  | 1251  | 
| két félét tett | 15,9  | 654  | 
| három félét tett | 6,0  | 249  | 
| négy félét tett | 1,5  | 62  | 
| öt félét tett | 0,6  | 25  | 
| Total | 100  | 4120  | 
| Legalább egy félét tett | 54,4  | 2241  | 
 
Némileg biztató, hogy a felsorolt aktivitások legalább egyikében a mintánkban szereplők jóval több, mint fele érintett, azaz az elmúlt évben tett ilyen lépéseket.
Azt is megállapítottuk, hogy más vizsgálatok tapasztalataihoz hasonlóan a megkérdezettek életkorának és az iskolai végzettségének növekedésével párhuzamosan többnyire növekszik az aktivitási arány is.
Végül ennél a kérdésnél is összehasonlítottuk a 2008-as mérés eredményeit korábbi évekből származó hasonló adatainkkal:
7. tábla Tett-e ilyen lépéseket az utóbbi 12 hónapban? (Az „igen”-nel válaszolók aránya)
  | 2005  | 2006  | 2008  | 
  | %  | %  | %  | 
| Önkormányzati képviselőt keresett fel | 23,4  | 24,1  | 23,8  | 
| Országgyűlési képviselőt keresett fel | 7,1  | 7,6  | 7,7  | 
| Részt vett nyilvános gyűlésen vagy találkozón | 30,8  | 33,9  | 26,5  | 
| Részt vett tüntetésen vagy tiltakozó megmozduláson | 10,2  | 11,5  | 9,9  | 
| Petíciót írt alá | 25  | 22,9  | 21,8  | 
 
Elmondhatjuk, hogy 2005 óta valamelyest csökkent a nyilvános gyűlésekre járók, a különféle megmozdulásokon résztvevők, valamint a petíciókat aláírók aránya, s azt látjuk, hogy az összehasonlított években a részvétel, az állampolgári aktivitás a közpolitika tekintetében nem tudott pozitívan változni. Az elmúlt 4 évben általában a stagnálás, sőt a társadalmi részvételnek bizonyos mértékű csökkenése, visszaesése a jellemző.
Összefoglalva, vizsgálatunk szerint mind a közbizalom, mind pedig a részvétel tekintetében tartós mélyponton van a hazai társadalmi gyakorlat. Az is látszik, hogy nem egy alkalmi megingás, hanem hosszú idejű stagnálás, leépülés jellemzi a magyarországi közpolitika állapotát. A mi tapasztalataink is megerősítik azt, amit a politikai elit megítélésének teljes hitelvesztéséről a közvélemény megfogalmaz – s ebben a kérdésben is a viszonyok változatlansága – vagy éppen annak a romlása az aggasztó.
Idei vizsgálatunkból két jelenséget emelünk ki: az egyik, hogy a társadalomban az állami intézmények bizalomvesztése olyan társadalmi légkört alakított ki, amely már a civil társadalom, a nonprofit szektor megítélését is magával rántotta.
A másik, hogy a civil társadalmi részvétel tekintetében a fiatal korosztály által „használt” meghatározó intézmény szerepe válik különösen aggasztóvá: vizsgálatunkból – és munkánk társadalmi gyakorlatából is megerősítve – az a tapasztalatunk, hogy „az iskola bukásra áll”!Ezt a fordulatot a Védegylet használta egy néhány éve megjelent kiadványának címeként – bár akkor, ott ők kérdőjellel. 
Nehéz időket ígérnek a napi hírek, de sem a politika, sem a civil társadalom nem engedheti meg magának, hogy könnyen adódó magyarázatot találva elhárítsa önmagáról a felelős társadalom kiépítésének és megerősítésének a kényszerűségét. A valódi esély egy válság kezelésére éppen a társadalmi tőke és a társadalmi integráció radikális megerősítése; a saját egyéni és közösségi ügyeiben felelőssé és kompetenssé váló állampolgárok és közösségek fejlesztése lehet. Ezek: a szűkebb – beláthatóbb és ellenőrizhetőbb – közösségek 
előtérbe kerülése, a valódi részvétel szélesebbé válása, a bizalmi kapcsolatokból felépülő hálózatok, az öntevékenység-önszerveződés megerősödése kínálhatnak esélyt és a pozitív változásra. Ami jelentős állami és társadalmi befektetést igényel!
Budapest, 2008. január 18.
Köszönet a kérdezésben, adatrögzítésben közreműködő Közösségi Kezdeményezéseket Támogató Hálózat (KÖZTÁMHÁLÓ) szakembereinek és az önkénteseknek, továbbá Hunyadi Zsuzsának az adatok/táblák értelmezhető feldolgozásában nyújtott kiemelkedő segítségéért, valamint Mészáros Zsuzsának és Kukovecz Irénnek.
Kapcsolat: 1011 Budapest, Corvin tér 8. Tel.: 225-6011, peterfi@kkapcsolat.hu, www.kozossegfejlesztes.hu
Összeállította
Péterfi Ferenc, közösségfejlesztő
Parola archívum  | 
  |