„TAN-TÉR” kistérségi felnőttképzési és tanulássegítő szolgáltatási rendszer
Projekt gazda: Felső Kiskunsági Közösségi Munkások Egyesülete
A projekt rövid összefoglalása
Módszereink széleskörűek és a térségben újszerűek: - hagyományos oktatás - távoktatás - tanulókörök (aktuális tanulmányokban egymás segítése pl: vizsgára készülés) - látókörök (egy-egy témára felkészülés és beszélgetés) - szintre hozás (emlékeztető képzés, általános műveltség) - eseti képzések pl.: felkészülés a munkahelyi felvételi tesztre Az eddigi tapasztalatok alapján összeállított tananyagrendszerünkben a modularitás érvényesül. Angol, német, informatika, vállalkozási ismeretek, falusi turizmus, mezőgazdasági, ökológiai gazdálkodási ismeretek. Mindezek együtt, vagy külön - külön is tanulhatók. A résztvevő beiratkozhat egy-egy modulra, vagy az összes tanfolyamra. Modulvizsga és záróvizsga is tehető. Minden résztvevőnek „tanulókönyve lesz”, amelybe bejegyzésre kerül, hogy mire iratkozott be és mit végzett el. Ez a kis könyv rangot ad a képzési szolgáltatásnak, nincs lezárva, mindig magában hordozza a folytatást (újabb és újabb képzések elvégzését, illetve a képzési szükségletet is jelzi). Hosszútávon megalapozza a folyamatos tanulást. A tanulókörök és látókörök közösségteremtő erővel bírnak, állandó motiváltságot is biztosítanak a résztvevőknek és magában hordozzák a mások bevonásának lehetőségét. A projekt fő tartalmi egységei: 1. előkészítés: szerződéskötések, eszközbeszerzés, nyitó szeminárium 2. tananyagok előkészítése, módszerek kidolgozása, tananyagok adaptálása, felkészülés a képzők képzőjére (ehhez szakemberek megbízása, összehangolt munka végzése) 3. képzők képzője: helyi tanárok felvétele, képzésük modulrendszerben, elsősorban a felnőttoktatás módszertanára koncentrálva a szakterületekhez alkalmazkodva: konzultációs pontok vezetése, látókörök vezetése, általános ismereti képzések – önkéntes tanárok bevonásával, agrár-ökogazdálkodási, falusi turizmus tanfolyamok és gyakorlati oktatás (munkatapasztalatszerzés a mentor tanárok közreműködésével). 4. kísérleti képzések és szolgáltatások a szükségletekhez alkalmazkodva a kidolgozott tananyagok felhasználásával a felkészült tanárok vezetésével. 5. a projekt lezárása: esettanulmányok készítése (helyi tanárok által), projekt értékelő zárótanulmány készítése, záró szeminárium és szakmai szeminárium szervezése. A folyamat során együttműködői partnerségi értekezleteket tartunk az értékelés, az esetlegesen szükségesséváló módosítások, és a fejlesztés, valamint a tanárok munkájának segítésére érdekében. Általános, hosszútávú célunk a térségben élő, munkaképes korosztály alkalmazhatóságának, képzettségi szintjének növelése. A tanuláshoz kötődő attitűd megváltoztatása. Konkrét célunk a Felső-Kiskunság kistérségben az igényekhez, a munkaerőpiaci szükségletekhez alkalmazkodni képes képzési és tanulást segítő szolgáltatási rendszer kialakítása. Ez, a térségben 1999 óta működő személyes támogatást nyújtó mentor szolgálatunkra és a projekt célját szolgáló, a projekt során kialakításra kerülő információs-nyilvánossági rendszerünkre épül. Célunk ezeknek az információknak a rendszerezése, hozzáférhetővé tétele és a hosszú távú célok elérésének szolgálata. A program célja, hogy akiknek nem volt módjuk arra, hogy az iskolarendszerű képzésben megszerezzék az alap-, illetve szakképesítést, segítséget kapjanak ahhoz, hogy a hiányokat felnőttkorban pótolják. Fontosnak tarjuk a csökkent munkaképességű személyek, valamint a tartós munkanélküliek képzésbe vonását, figyelemmel foglalkozatási nehézségeikre. Célunk a közművelődési intézmények, (ahol nincs, ott a közösségi színterek) rendszerszerű bevonásával, konzultációs pontok kialakításával a szolgáltatások hosszú távú működésének biztosítása. Ehhez a humán háttér megteremtése azáltal, hogy a felnőttképzésre alkalmassá tesszük a projektbe bevonható közművelődési szakembereket, pedagógusokat és felsőfokú végzettséggel rendelkező szakembereket. Összefoglalva: A lehető legkisebb befektetéssel a meglévő intézményrendszert és erőforrásokat felhasználva egy hosszú távon fenntartható, ha lehetséges önmagát fenntartó a kistérség lakossága, szervezetei és intézményei számára elérhető képző információs és tanácsadó rendszer létrehozása. A meglévő állami, önkormányzati, valamint civil ellátó-, és segítő rendszerek megerősítése, a sokszor egymástól függetlenül működő rendszerek összekapcsolása. Minél több megoldás, alternatíva felkutatása és közzé tétele az egyes problémákra. A program célcsoportja kettős:
Egyrészt a képzők képzésében a közművelődésben (intézményben, vagy civil fenntartású közösségi házban) dolgozó szakemberek, pedagógusok és egyéb felsőfokú végzettséggel rendelkező helyi szakemberek. Köztük azok, akik saját gazdaságot működtetnek, akár az agrárium, akár a turizmus vagy egyéb a térség gazdaságát fejlesztő területen tevékenykednek. Másrészt a kísérleti képzésekben, felnőttképzési szolgáltatásokban azon embereket célozza meg akiknek nem volt lehetőségük arra, hogy az alap és szakképesítést az iskolarendszerű képzésben szerezzék meg és azon személyeket célozza meg, akiknek ugyan már rendelkeznek szakképesítéssel, de azzal munkával, ezáltal kiszorulnak a munkaerőpiacról.
Ebben a célcsoportban levő személyeket további célcsoport-bontásban oszthatjuk fel:
1. Munkanélküliek: - munkanélküliek - pályakezdő munkanélküliek - tartós munkanélküliek - csökkent munkaképességű munkanélküliek 2. Munkaviszonyban álló személyek - szakképesítéssel nem rendelkezők, - szakképesítéssel rendelkezők, új szakképesítés megszerzése, - munkahely megtartásához szükséges kiegészítő képzés. 3. Egyéni vállalkozók, társas vállalkozások tagjai: - vállalkozás indításához szükséges képesítés megszerzése, - meglévő vállalkozás, jogszabály változás miatti szakképesítés megszerzése. 4. Nők, akik GYES-ről, GYED-ről, főállású anyaságból szeretnének a munkaerőpiacra visszakerülni. A projekt időbeosztása: Teljes időtartama 20 hónap: 2005.02.01 – 2006.09.30. Előkészítés: 2005. febr.. – július - menedzsment tevékenység - tananyagok készítése: a tanárok felkészítésére és a tanításra, a tanítási módszerek, módok kidolgozása - tanárok bevonása (toborzás, kiválasztás) Tanárok felkészítése: 2005. augsztus- szeptember - tananyagok, modulok szerint Kísérleti szolgáltatások beindítása: 2005. október – 2006. augusztus - konzultációs pontok felszerelése - képzések és szolgáltatások elindítása és folyamatos fenntartása - konzultációk a tanároknak Zárás: 2006. szeptember - záró szakmai szeminárium - projekt záró szeminárium